Tämän opintojakson tarkoituksena
on rohkaista myyntityöhön erityisesti B2B- (business to business) eli yritysmyynnissä, antaa perustiedot yritysasiakkaiden kanssa toimimisesta ja
siitä, miten asiakkaiden tarpeet tunnistetaan ja asiakkaaseen vaikutetaan tarinankerronnan keinoin. Parhaimmillaan yritysmyynnistä vastaavan ammattitaito voi tuottaa lisäarvoa sekä yritykselle itselleen että
sen asiakkaille. Tarkoituksena on, että opintojakson suoritettuaan
opiskelija
- hallitsee pääpiirteissään myyntikonseptin ja sen osa-alueet
- tuntee myyntitoiminnan menetelmiä
- ymmärtää miten myyntiprosessi nivoutuu asiakkaan tarpeisiin ja päätöksentekoon
- tunnistaa B2B-myynnin roolin sekä markkinoinnin, myynnin ja toteutuksen keskinäiset riippuvuudet
- tuntee arvomyynnin ja asiakkuuden hallinnan osa-alueet sekä on tietoinen myyntiin liittyvistä avustavista teknologioista
- tunnistaa myyjäroolin muutokset ja kokee ylpeyttä ammattimaisen myyjäidentiteetin rakentumisesta.
Opintojakson sisällön muodostaa johdannon lisäksi neljä osiota:
- myyntikonsepti
- asiakashallinta, tarjousten ja sopimusten tekniikka sekä myynnin johtaminen
- myyjä yksilönä, myyjäidentiteetin kehittyminen
- käytännön B2B-myyntityö
Suoritusmerkintää
annettaessa opintojakson opettaja tarkistaa opiskelijan tähän
opintojaksoon ja sen eri osioihin käyttämän ajan. Mikäli
suoritukseen käytetty aika poikkeaa keskimääräisestä
opintopistemitoituksesta, on kurssin opettaja sinuun erikseen
yhteydessä.
Opintojakson toteutuksesta ovat vastanneet yliopettaja Tuire Ranta-Meyer ja lehtori Anna Sperryn.
- Opettaja: Virve Prami
- Opettaja: Timo Raatikainen
- Opettaja: Tuire Ranta-Meyer
- Opettaja: Hannu Saarnilehto
- Opettaja: Janne Salonen